Cilia Erens
Sound is Space | Sound is Sight
  • Home
  • Portfolio
    • Time Lapse China 1986-2015
      • Jubileum van de Geluidswandeling ‘China Daily’ 1987-2012
    • WO 1
    • Sound Seeing Ypenburg
    • Geluidspanorama van het Tijdelijke
    • Hollands doorzicht (Berlijn, 2006)
    • Silencer
    • Landing Soon#10 Yogyakarta / Jakarta / Den Haag
    • Oda, een geluidsrelikwie (680 A.D. – 2007)
      • Oda in de pers
      • Dagboek
      • Odaparafernalia
      • brief van dramaturg Robert Steijn
      • Protocol van de manifestatie
    • Transit
  • Biografie
  • CV
  • Contact
  • Zoeken
  • nederlands
  • english
  • Blog
  • Lezingen/Interviews
  • Pers
  • Projecten
  • Publicaties
  • Workshops/Gastcolleges

Time Lapse China over luidsprekers?

08/06/2017

Categorieën : Blog
Tags : China, stedelijke ontwikkeling

‘TIME LAPSE CHINA’
Van geluidswandeling tot tentoonstelling/ van koptelefoon-ervaring tot klankuniversum

Onderzoek van Cilia Erens met steun van het AFK

Blog 1

Na zo’n 30 jaar gepionierd te hebben met het concept ‘geluidswandeling’ voor publiek met koptelefoons wil ik nu een volgende stap zetten in mijn ontwikkeling als geluidskunstenaar.
Dit wordt mijn eerste blog over een voor mij gloednieuw onderzoek in de komende tijd. In plaats van het ontwerpen van koptelefoon-ervaringen, meestal geluidswandelingen op daartoe uitgekozen locaties, wil ik onderzoeken hoe ik mijn geluidsmateriaal kan vertalen naar een tentoonstellingsvorm op neutrale inwisselbare locaties. Daar zal de individuele tentoonstellingsbezoeker zijn eigen weg kiezen in een klankuniversum, opgeroepen door zorgvuldig uitgekiende speakeropstellingen.
Kan dat?
Voor dit onderzoek heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst me een Ontwikkelbudget toegekend.

Time Lapse China (1986-2015)
Dankzij een succesvolle crowdfunding bij het Platform Voor de Kunst kreeg ik in 2015 de gelegenheid weer opnieuw te gaan luisteren en op te nemen in dezelfde Chinese steden waar ik 29 jaar eerder binauraal*) geluid had opgenomen in een periode dat de klank van het westen nog maar nét begon door te dringen in het China van alle dag. Toen ik in 2015 weer opnieuw landde in Shanghai had ik het gevoel dat ik in een tijdmachine was gestapt. Het werd een indrukwekkende ervaring waar ik de afgelopen 2 jaar greep op probeer te krijgen.
Hoe laat je dat horen?
Dat wil ik onderzoeken, maar op een andere manier dan in 1987 toen ik met het op cassette opgenomen China-materiaal mijn eerste ‘geluidswandeling’ ontwierp, ‘China Daily’. Honderden geluidswandelaars legden vooraf uitgestipplede routes af in een aantal Nederlandse steden. Oog en oor werden losgekoppeld. Hollandse straatbeelden mengden zich met een 3D Chinese klankwereld op hun koptelefoons, een vorm van ‘augmented reality’.

Dit keer wil ik het geluid van China’s globalisering tussen 1986 en 2015 vertalen naar een tentoonstellingsvorm. STEIM, Studio for Electronic-Instrumental Music, (één van de weinige studio’s zonder vast speakeropstelling) heeft me een artist-in-residency aangeboden inclusief ondersteuning. Leo de Klerk van Bloomline Studio heeft me zijn revolutionaire ‘onhoorbare speakers’ uitgeleend.
In de studio ga ik (letterlijk) met luidsprekers schuiven, van conventionele tot de meest onconventionele luidsprekersystemen. Met adviserende collega’s als Justin Bennett en Robert Bosch ga ik aan het werk.

Voor mij breekt er een nieuwe periode aan waarin ik op zoek ga naar:
welk binauraal opgenomen omgevingsgeluid het best kan werken met welk type speaker,
hoe geluiden via uitgekiende luidspreker-opstellingen een dialoog met elkaar kunnen aangaan, hoe Time Lapse China te laten klinken.

Wordt het iets filmisch zonder film? Wordt het een installatie? Ga ik mijn geluid bewerken tot een soundscape? Gaat het reizen? Alles ligt open. Ik zie er naar uit en zal er verslag van doen in mijn volgende blogs.

Openbare Pilot
Als afsluiting van het klank-onderzoek naar Time Lapse China volgt in het najaar een vierdaagse openbare Pilot waarvoor ik jullie zal graag wil uitnodigen.
Op dit moment ben ik nog op zoek naar een ruimte, tentoonstellingsplek in Amsterdam. Suggesties zijn natuurlijk welkom.

Wordt vervolgd

*) Binaural recording is a method of recording sound that uses two microphones, arranged with the intent to create a 3-D stereo sound sensation for the listener of actually being in the room with the performers or instruments.

Vorig bericht →
← Volgend bericht

Trefwoorden

Anyang Public Art Project APAP6 Arkadiusz Póltorak China Cilia Erens collectieve stilte Dock/ Ancien Palais de Justice geluidswandeling Les Brasseurs Art Contemporain locating the real Rahma Khazam RE:SOUND schizoanalytical perspective sonic schizorealism stedelijke ontwikkeling symbiotic symbiotic city

Categorieën

Blog Lezingen/Interviews Pers Projecten Publicaties Workshops/Gastcolleges
Cilia Erens | Copyright © 2023
Website: Miocrates | Erwin Odendaal